Peça d'art conceptual |
Pronosticar morts és una constant; en aquest cas però, s'ha preferit parlar d'obsolescència, que és més feridor. La mort comporta sovint la figura del màrtir, i és probable que en aquesta ocasió no convingués.
Considerar obsoleta la pintura és tal vegada un gest inicial. Diuen que la revolució comença amb un crit i acaba en un estil. També podrien anar per aquí les coses.
Collage de Georges Bracque |
Sovint passa que l'exposició d'un escultor és plena de fotografies, o que un pintor fa una pel·lícula, o que un cantant fa poemes. Aleshores, on rau l'obsolescència? Segurament que quan vaig sentir per primera vegada la declaració d'obsolescència de la pintura no era pas el primer cop que es pronunciava la sentència. Des d'aleshores han nascut i madurat uns quants pintors i s'han pintat molts quadres.
La pintura és obsoleta! no sembla tant un atac a la disciplina en si, per altra banda ben atomitzada a hores d'ara, sinó més aviat un desig d'obviar els objectes d'art susceptibles de ser comercialitzats, per tal de fer entrar en el circuit de l'art i per la porta gran altres mercaderies. Mirem-nos-ho així per una estona.
Happening de Fluxus, 1970 |
La paleta |
I aquí patinem; és cert que moltes coses tenen l'aspecte d'altres i que sovint ens trobem amb obres noves/velles, o d'obrers nous amb obres velles. Però el que fa més angúnia és que es practiqui tant la mimètica.
Cal·ligrafia xinesa: pintura i poesia juntes |
Què té d'estrany, doncs, la pintura? Potser que a Occident l'hem fet arribar al paroxisme, a la disbauxa, al caos sense fi a partir d'un caos inicial també sense fi però marcadament ingenu i innocent (vull dir sense malícia) com el que envolta la cal·ligrafia xinesa i la seva tradició pictòrica i poètica.
Ara imaginem altres escenaris en els quals les modes puguin causar estralls; pensem en la música, en els llibres, en els poemes o en la dansa; pensem en qualsevol activitat del cos i de l'ànima junts, i probablement tindrem experiències similars.
Quan l'obsolescència arriba a l'art de la mà d'algun visionari, els resultats baixen de nivell i ens tornem tots una mica més ximples i deliberadament limitats.
Escultura de Henry Moore |
Reiot africà fumant |
Hi ha persones que dediquen moltes hores a fer treballs manuals que no els fan cap falta. Els resultats dels seus treballs els podrien trobar fàcilment a les botigues per pocs diners, però s'estimen més fer-ho elles.
Els pintors no són obsolets; és la pintura, considerada una indústria productora d'objectes comercialitzables la que potser fa por. O, simplement, l'interès que encara avui desperta la pintura. Ben mirat, l'obsolescència de la pintura ens remet a tres possibles escenaris:
a) deixem de mirar pintura, tota la pintura, des d'aquella que prové de la història i que no tenia recanvis ni alternatives, fins a la pintura més recent, a partir de la qual naixien noves disciplines i maneres de fer que ens han conduït a la -per a mi- errònia declaració d'obsolescència de la pintura;
b) deixem de considerar la pintura una part de les arts, amb la qual cosa la traiem del circuit artístic, de l'accessibilitat i, sobretot, del comerç, que poc o molt serà omplert per altres mercaderies;
c) eradiquem la pràctica pictòrica.
Text sànscrit |
Espelma |
Dibuix, Hans Móller |
En aquests moments en què el món s'enterboleix amb la crisi financera resulta ben curiós entretenir-se amb aquesta temàtica de l'obsolescència de la pintura. Però estic convençut que no hi ha moments millors ni pitjors per reflexionar sobre aquests temes, perquè són suficientment importants com per parlar-ne en qualsevol circumstància.
Indigent |
L'altra cara de la crisi |
La pintura, o qualsevol manera de funcionar amb el cos i la ment, és tan necessària com sempre. Siguem realistes: siguem utòpics. És l'únic que tenim. Si no, omplirem el món només d'artistes que teoritzaran com aprenents de bruixots per dir-nos exactament el mateix que ja fa massa temps que ens diuen massa polítics.
La pintura és sempre el mateix. Quan dic pintura parlo de més coses, però ja n'hi ha prou amb aquest sol mot. La pintura és el desig i la necessitat del mamífer de marcar territori, de deixar rastre, de fer testimoniatge i de provocar (i de provocar-se) nous desitjos i noves necessitats, desenvolupats tots a partir de la nostra fonamental carència de certeses, de la nostra inseguretat, del nostre buit més íntim en els moments importants.
Frontis romànic |
Sobreviurà el nom d'algun artista a la grandesa de les seves obres? Ho dubto. Sense obres, sense aportacions, els noms deixaran de tenir sentit. Se'ns coneix amb noms de sants, de paratges, d'oficis i de ciutats, però no som ni sants ni paratges, ni tenim aquells oficis ni habitem aquelles ciutats.
Elmir de Hory i un fals picasso |
Si no percebem ni en nosaltres ni en la gent que ens envolta una certa necessitat d'art, com podem esperar que passi res d'interessant? Durant les guerres, els artistes que podien continuaven treballant; la major part dels artistes han tingut uns inicis difícils i decebedors i molts no se n'han sortit, però la seva obra ha continuat a pesar de tot.
El marxant Kahnweiler |
Un dia em van dir que per ser artista s'havia de patir. Em va sonar a recepta per aturar els mocs i no en vaig fer cas. Em sembla que el patiment corre paral·lel a la vida i ens agafa de ple o no. Res no indica que l'art hagi de ser millor -o que simplement es produeixi- perquè l'artista pateix.
Potser la frase es refereix als diners: patir gana, no sortir-se'n, i llavors és quan els pronunciadors d'aquesta frase poden comprar barat. No cal perdre-hi temps amb frases fetes sense fonaments sòlids. També haurien de patir els metges, els polítics o els milionaris.
La febre interior, el desig de fer i la ràbia que ens empeny potser porten aparellada una permanent incomoditat, un patiment tangible en alguns casos, no ho sé, però mai aquestes receptes que identifiquen la indignitat amb una condemna eterna: primer per pobres i després per venuts.
Un cenacle històric, al Pombo |
I mentrestant, la cultura dorm, es fa feixuga i dura, i cau en els tòpics més tronats. La cultura tindria una vida més digna si se'n parlés a les cases, als cafès i a les escoles, que és on s'han de dir aquestes coses. (I que ningú no esperi cap miracle del Consell de les Arts, una nova modalitat de sanedrí enmig del desert.)
Ford T |
Mostra d'Action Painting |
Mostra d'art pobra |
Mostra de land art |
Exemple d'infografia |
Bust de Fídias |
Pintura de Robert Motherwell |
Què té Fidias que no tingui Motherwell? Bona pregunta, apta per a múltiples respostes ben afinades. No sabria què dir que no fos un grotesc intent de fer una simple frase.
Frases! D'això en diuen crítica, modernitat o avenç intel·lectual. Fer frases i morir amb elles enganxades al cul o -encara pitjor- a l'epitafi.
Frases! D'això en diuen crítica, modernitat o avenç intel·lectual. Fer frases i morir amb elles enganxades al cul o -encara pitjor- a l'epitafi.
DE L'HEDONISME I DEL PLAER VIRTUAL EN LA PINTURA
Un cop l'ordinador ja sigui l'eina dels avis, algun nét haurà d'intentar la superació de la rutina. Al capdavall, en tant no descobrim un per un que el gran espasme artístic es pot produir també amb un llapis i un paper no avançarem gaire en el nostre enriquiment.
Si tanquem portes estem creant compartiments mal comunicats entre si. Tot esdevé negatiu i sofisticadament agressiu. Les exclusives són altament avorrides i conservadores de l'etern malestar. Facin! Fem! Però sense tanta solemnitat buida.
La nostra trajectòria és de vegades circular i de vegades en espiral, tot depèn de la força (centrífuga o centrípeta, segons el cas). Però sobretot causa sorpresa descobrir que som l'animal més propens al retorn, molt més que el salmó, l'anguila o les balenes. Retornem sense gaire cosa més que el nostre fracàs anterior com a espècie.
Albert Einstein |
Tot s'arribarà a saber i a repetir. Com quan manaven els vells mestres de la repetició i de la consagració de la memòria com a eina cultural principal, i deixaven la imaginació i la intel·ligència per als esbojarrats, per als disconformes i per als desplaçats. Què bonic! Així tenim el camp de bledes en què s'ha convertit el nostre rerefons sociocultural.
Conservem dels romans el circ de les tortures i buidem el pap amb frases fetes que fan les delícies dels nostres amos més ferotges. Podem ser més sensibles per aprofundir en el nostre esperit? Jo crec que sí, però és qüestió d'entrenament. La imminència és un bon procediment; és el camí de l'erotisme, d'esperar amb la boca oberta allò que arribarà i que no sabem com serà.
Un quadre, una sessió musical, una classe, una jornada amb els amics, una trobada sexual, un dia nou -com tots-, una festa mil cops repetida, una cançó o una frase senzilla a partir de la qual conversar fins a la matinada; qualsevol expectativa és bona per calibrar si som sensibles o si només consumim oxigen, hidrogen i carboni per acabar fets una merda (cosa que ens passarà igualment, per altra banda).
El jardí de les delícies, H. van Bosch |
Escena de 2001 Odissea... |
Rudolf Nureiev |
Viure sense art, per dir-ho amb poques paraules, és el mateix que fer submarinisme sense respirar: pots aguantar una estona, però la cosa acaba rebentant. No hi ha massa artistes cèlebres, ara; vull dir dignes de ser celebrats. Famosos sí, n'hi ha uns quants, però la desproporció és flagrant.
Cantant televisiu ocasional |
Els cantaires, els ostatges de Gran Hermano, els tertulians anti-sistema (sempre identificats amb l'extrema dreta), els marits, amics, ex-marits i ex-pares d'unes i altres omplen espais de comunicació impresos i audiovisuals cada setmana, i alguns cada dia.
Pintura de Miquel Barceló |
Quan les subhastes escupen les xifres increïbles i pornogràfiques que s'han pagat per un quadre d'algun intocable, aquests diners equivalen a una o potser dues temporades d'un futbolista de primera divisió. A quan resulta el gol, l'hora de córrer, cada entrenament o el minut a minut d'una vida paradisíaca?
I els pintors a jeure, perquè generalment ja són morts quan passa això de la subhasta, o sigui que la comparació ja es fa impossible entre professionals. Però almenys fem-la entre conceptes, entre escenaris, entre emblemes de significat social i cultural.
El president Barack Obama |
Una escena de Dublinesos |
Una escena d'il·lusionisme |
No puc fer gaire cosa cosa si penso en els detractors de la pintura i en els seus enterradors verbals crònics; com a molt, puc deixar que llaurin l'erm amb els seus laments, perquè tot intent de matar és estèril.
Pintar o escriure, fer música, dansa, teatre, fotografia, escultura, etcètera, qualsevol d'aquestes dedicacions es fan sobretot si un mateix les considera pròpies perquè se les ha fet seves com una eina imprescindible per viure. I les ganes de viure no es poden matar. Tant és si la major part d'artistes no saben gaire què fan ni per què ho fan, això és endèmic. Però l'art és la gran necessitat humana.
Dir que la pintura és obsoleta és tan poc consistent com l'intent de substituir-la per altres productes. Potser sí que la pintura, en la fenomenologia de mercat en què vivim, sigui poc més que un producte, però el perquè, l'impuls primer i després continuat que duu les persones a fer coses d'aquesta mena és un do espiritual incògnit, íntim i transcendental.
No penso deixar d'escriure amb ploma per molt que l'ordinador també em serveixi. No renuncio a la pasterada ni a les olors no sempre bones ni al cansament físic de la pintura per molt que també pensi, escrigui o fabuli amb materials no tangibles per construir una part del món, la meva. Potser sona presumptuós, això, ja me n'adono, però no tinc cap intenció messiànica.
Faig la meva perquè només fent la nostra farem la de tots. És una dedicació solitària, aquesta, i pot durar tota la vida. Puc pintar i puc no fer-ho; puc pensar o no; puc sentir o deixar de sentir i no imaginar mai més res. Tant se val. Els sociòlegs de cafè no ens faran enrere. Només infecten un aire que nosaltres no respirem.
Som lliures per pròpia decisió. Res no ens pot aturar, res no ens pot suprimir ni res pot substituir la necessitat, la dèria, el delit i la passió volcànica que ens fa treballar en direccions tan dubtoses. Qualsevol tècnica és bona, i qualsevol disciplina, material o orientació. Es pot pintar o tancar els ulls i establir un univers al nostre gust.
Jazz a Mercantic, Sant Cugat |
No crec que pugui convèncer ningú amb paraules, ni tan sols amb obres; els que senten com jo estan tan sols i tan embolicats com jo. Els altres, la immensitat humana que ens envolta, tenen altres preocupacions i per a ells l'art és una petita part del lleure, de l'oci, de la profunda inutilitat dels minuts que els sobren quan ja han acabat de fer totes les altres coses. Potser som la reserva, diguem-ho així.
Els plans educatius continuen sent una desgràcia. Els canvien a cada moment, com qui canvia de despertador o de màquina d'afaitar. És cert que soparíem igual en un restaurant que en un altre, però estaria bé no tractar l'educació com una frivolitat. Qui trenqui aquesta tendència li farà un enorme favor al país. La resta són romanços.
Classe de plàstica |
Espartac de Hollywood |
No hauríem de menysprear res del que ens ve donat tan generosament com inconscient; la sensibilitat humana és polièdrica i multiforme, i també multi-direccional.
Podem quedar-nos en els instints i en els sentits, o avançar i tenir sensacions que a la llarga ens ajudin a tenir sentiments. És qüestió de triar, però també de renunciar, de tant en tant, a la molt enganxosa vulgaritat.
Vivim l'imperi de la mediocritat i de les bagatel·les; qualsevol producte és a l'abast de molta gent, i els objectes selectes arriben a difondre's com cacauets entre persones que naturalment no donen valors sinó que assumeixen preus. És denigrant sentir parlar de vins, de restaurants o de llocs d'estiueig.
Es tracta de volums desmesurats de diners; com quan les dones de condició humil compren quilòmetres de tovalloles en un magatzem que tanca; saben que no s'hi eixugaran mai. amb totes elles, però les compren i després ho expliquen com una proesa.
Els senyors del restaurant competeixen per un vi comprat, begut o sentit a parlar, tant se val, la qüestió és dir-la ben grossa i instal·lar-se en el parnàs dels poderosos. Ja veieu què n'és, de fàcil.
Al contrari, la veritable realitat rau en objectes i en sensacions, o potser només en aquestes; un llapis comprat just abans que tanquessin la papereria (en recordo un que em va costar dues pessetes); o la conversa natural sobre cap tema de l'altre món, o un poema, o l'olor de la cartera de cuiro nova el dia d'estrenar-la, que quan la cartera ja no sigui nova encara sentirem.
Si volguéssim comparar aquests plaers amb el del vi car i rebuscat potser sabríem distingir l'hedonisme del pur plaer virtual. I quin és -aquest és el dubte- el més adequat per fer cultura? L'hedonisme és el plaer pel plaer, trobat a mig camí d'allà on sigui, i que converteix aquest tram del camí en inoblidable. El plaer virtual és el plaer social, el sexe oral -del que se'n parla-, és parlar dels grans i dels rics, dels vins prohibitius, dels restaurants elitistes i, en fi, de tot allò que no es té assumit.
Des d'un punt de vista intel·lectual, i entrant ja en l'àmbit de l'especulació i de la voluntat, semblaria que l'hedonisme és massa fortuït, massa instintiu i poc elaborat, mentre que el plaer virtual, precisament per la seva total inconsistència, ha d'estar formalment més estructurat; però tinc els meus dubtes sobre la superioritat d'un o altre. Crec que tots dos ens són ben propis i que cada individu es concentra més en una direcció que en una altra.
Conec persones que canten els propis plaers com si els estiguessin revivint; potser és per un desig de compartir-los, però potser també és una forma precisament de no compartir-los i de mostrar-los com un triomf que l'altre no podrà assolir mai. Sempre més, més quilos, més dolor, més diners, més estona, més orgasmes, més èxits i tot això; una mica tocats de l'ala sí que em semblen.
El plaer virtual, per altra banda, també és -més enllà de fer el fantasma- una manera de crear un univers, ni que sigui parcial, o almenys un context adient amb la il·lusió que el personatge que el construeix s'ha fet de si mateix, una mica infantil, si més no. Com quan jugàvem i dèiem "jo era el policia i tu el lladre; i jo entrava i et trobava robant i et detenia". Un joc, un escenari; i un guió gràcies al qual caure sempre drets i salvant la cara.
Brusa. Sensual? |
Després, aquest elements constitueixen la base més sòlida d'un pessebre -l'escenari- purament íntim que s'instal·la com a patró de referència, i a partir d'aquí pot arrencar la tristesa, el desencís o una manera lliure, desapassionada i suportable d'empassar-se el món sense agafar un mal de ventre. S'ha de triar.
Steven Cohen, acció, 1998 |
Quina falta fan, per altra banda, els poemes o les pintures? La humanitat s'ha de poder passar perfectament sense aquesta mena de coses, o potser només ho hauríem de provar un temps. Però en qualsevol cas resulta que tot és tan bàsic i necessari que els propis fantasmes trien aquestes vies per fer-se visibles.
Es mostren com a artistes, intel·lectuals o poderosos, que al capdavall ve a ser el mateix, i sotmeten els dubtes a la seva santa voluntat; de fet, són eines artístiques, i alguns dels comediants que les utilitzen se'n surten prou bé durant una bona temporada.
Llavors què fem? Ens els creiem? Els donem per bona la intervenció i els entronitzem com a éssers superiors en comptes dels artistes i poetes que ells mateixos decideixen castrar per triomfar?
Cotxes poc diferenciats |
Napoleó, un emperador |
Marxa enrere, doncs, que encara hi som a temps, com sempre. Es tracta de conrear la conversa, d'establir el dubte com a factor determinant del ritme dels actes i de les idees; es tracta de viure en llibertat, com sempre, sent-ne conscients i sense que aquesta aparent contradicció ens instal·li pedres al fetge. Si l'entorn no és favorable, com no n'és, hem de lluitar per no tenir cap dret, per passar desapercebuts i per poder treballar sense cap mena de tutela, com qui fa una petita trampa i llegeix un còmic mentre fa veure que s'aprèn la lliçó.
De tant en tant, una troballa |
Pintura de Piet Mondrian |
Pintura de Mark Rothko |
Pintura de Manolo Millares |
La pintura no és cap lluita; la lluita només és espiritual. Queda pendent l'art de lligar alguns caps i teixir la veritable atmosfera tangible de la llibertat, resignar-nos a ser senzills però no simples, i preservar la complexitat del fet artístic sense reconèixer-li cap mena de complicació. Manolo Millares ens va deixar aquesta frase il·luminadora: "El arte no puede ser el cómodo asiento de lo inteligible, sino el camastro pavoroso de los pinchos donde nos acostamos todos para echarle un saludo temporal a la aguardadora muerte."
No ens podem permetre el luxe d'adornar la indigència espiritual del nostre temps amb uns colors que mereixen un traç i una mirada absolutament alegres. Escriure sobre pintura sense pintar és el mateix que escriure sobre música sense tocar cap instrument; és a dir, és possible i freqüent, però encara hi ha moltes persones que ho consideren un frau. I si s'escriu sobre el que es fa i practica també hi ha qui rondina. Algú m'ha arribat a exigir que triï entre pintar o escriure sobre pintura. Acabo per pensar que tots som sospitosos potencials de frau en alguna mesura.
Una temporada tan llarga de superficialitat aconsegueix fer-me empipar, tot i que al capdavall, pintar també és conrear una superfície per deixar-hi veure coses; però no és el mateix. Si en pintura hi ha tan poques persones que vagin més enllà del que veuen perceptiblement en una primera ullada, què podem esperar en altres àmbits, on tanta gent es deixa convèncer per la primera dada aparatosa que els etziben, i ja en tenen prou per sempre?
Papallona, Andy Warhol |
Miniatura |
Las Hilanderas, Velázquez |
Tannhäuser |
Pintura de Joan Miró |
Antoni Tàpies, pintura |
Quina diferència hi ha entre això:
Tot resulta aleatori, accidental, fortuït i compulsivament incontrolable quan ens volem endinsar en les petites coses. S'ha escrit molt -i s'ha deixat com a assumit- sobre el perquè dels signes, de la cal·ligrafia o de l'administració cromàtica. I no hem pogut veure encara tota la llum. La pintura és una antiga manera -ancestral i endèmica, puc afegir- de sentir i de deixar veure les coses, però també és un camí d'iniciació per percebre, per sentir i per emprendre camins inèdits cap al coneixement, i potser, en algun cas, cap a la saviesa.
La plàstica és tan bon vehicle com l'escriptura o la música. Tot es complementa, tot té equivalències i paral·lelismes, però hi ha tan poc públic com actors. Pintem i mirem, i n'hi ha una bona colla que ni s'hi fixen ni en treuen res. Calculem, doncs, el desert en què vivim de forma tan natural com dolorosa.
Un mur amb grafiti |
Haurem tancat el cercle, molt probablement, si és que no s'ha tancat ja en aquests moments. Caldrà, aleshores, tornar a començar com els primers esgrafiadors de parets a les cavernes, només que ja no seran vàlides les repeticions. Començar és començar, ens haurem d'acostumar a ser seriosos.
Colossal! També un xic pobre com a argument per defensar la pintura: si ja no hi sóc no hi podré fer res, i si m'agafa en actiu no sabré pas com manegar-me en un ambient propi d'aus fènix, cosa que jo no sóc.
L'art i la cultura són camps en els que prolifera massa sovint la superficialitat i els protagonismes excloents. Llavors no hi veig cap mena de llum. El protagonisme és necessari per fer que les coses rutllin. Sense protagonisme, els qui intervenen esdevenen comparses, camàlics o persones sense cara. Una obra coral necessita de tots, i en cultura tots fem falta.
Òpera? |
Circ? |
Heroi? |
Princesa? |
Pintar enfebradament i escriure són les alternatives mes fiables per a mi. Els projectes, un per un, no passen de ser un element decoratiu per acompanyar un cafetó i fer-la petar. Tots els projectes que vagin més enllà del que pugui fer jo sol a l'estudi són quimeres altament volàtils. Tanmateix estic segur que hi ha persones motivades per fer una tasca continuada en favor de la cultura.
La confusió és horrible. Equiparar art i cultura és un disbarat. Art pot ser personal i individual, transferible si els altres volen i en senten desig. I cultura és la disseminació, l'escampada, la presència divulgada de totes aquestes petites coses que fem en solitari.
Els que es consideren artistes per damunt de qualsevol altra condició comencen massa sovint per situar-se a dalt de tot i probablement també acabin allà mateix, sense absolutament cap dels elements de discreta o fins i tot mínima transcendència que l'art podria o hauria de produir. Massa personalista, tot. Massa inharmònic i massa desesperat, com si la pròpia menció del fet imaginat ja portés enganxada la maledicció eterna.
Tots podem fer ombra |
Sembla mentida, però podria gairebé certificar que cada presumpte republicà porta un rei al cor i que cada anarquista arbitrari és un senyor feudal en versió reduïda. La condició humana és la que té el fre més gran que l'accelerador quan es tracta d'avançar però que accelera amb un entusiasme èpic quan el destí és l'infern.
Racó del meu estudi |
Fer cultura és involucrar-se socialment, actuar, impulsar, reunir, provar, en fi, fer la feina sense la qual el que en diem cultura seria una mòmia desfigurada. I fer això suposa una despesa d'hores que no podem justificar si no hi ha un clima propici, que em sembla que trigarem a tenir.
El novelista Juan Marsé |
Les energies, cap a l'estudi, a veure si les canalitzo millor sense tanta murga. No em puc ni imaginar quina vellesa tindré, tot recordant tot el que no ha pogut ser, que és tant, i tot el que es va haver de deixar estar perquè hi ha aquesta dificultat per escoltar, per sentir i per imaginar. Mandra mental, en deia Joan Miró.
Una posta de sol aclaridora |
Rolls Royce Phantom i dama |
Si és veritat, tal com sembla, que els més savis i ben informats ja són al cap del carrer, aleshores no entenc tantes alegries quan tal o qual índex remunta o sembla indicar alguna millora. Tot em resulta força inconsistent, perquè a moltes persones ja no els queda ni l'esperança de recobrar l'ombra dels antics miratges aconseguits només a mitges. S'estan carregant la il·lusió de la gent; tenen por, encara viuen pensant que han de dir mentides pietoses i que podran enganyar indefinidament.
Més clar, l'aigua |
Evolució no controlada |
LA PINTURA ÉS OBSOLETA?
Picasso, pintura cubista |
La fageda d'en Jordà |
Nenúfars, de Claude Monet |
|
És obsoleta la Maja desnuda? |
Jordi Savall, violagambista |
|
Nens canviant cromos |
Bravo!!
ResponEliminaEm sembla que tot es tan senzill com el dessitg de respira, (en el dessig hi ha conciència) i l'artista respira a traves de les seves mans...
Hem de pensar que la "originalitat?" no parteix de l'objecta sino de la intenció sincera del que el fà (aixó com a mínim) el demes, l'exelencia que l'anomena art no depen de nosaltres...
En Duxam ja va abandonar el barco, quan va veure que li compraven els orinaris...
I en quan a la originalitat de l'objecta...:
Que no va ser fet a primers de S. XX avanç de la Gran Gerra....?
No podem cercar l'originalitat en l'objecta...Nomes podem cercar l'autenticitat del nostre discurs, omplir-nos d'humilitat i no deixar de mirar i cercar l'autèntic al nostre voltant.
Gràcies per aquesta visió tan positiva en defensa de la pintura,realment ja estic convençuda de seguir pintant, però llegint-te m'acabes d'animar del tot!
ResponEliminaMarta, m'alegra molt el teu convenciment que, naturalment, comparteixo.
ResponElimina